Anorexia - en dödlig sjukdom


Bildkälla: http://sidaorg.files.wordpress.com/2008/04/anorexia4lp.jpg


Anorexia nervosa är en ätstörning av mycket allvarlig karaktär som kan drabba vem som helst. Dock är det oftast unga kvinnor som drabbas. Anorexia antas till viss del vara ärftlig och vissa kan därmed ha lättare att utveckla sjukdomen, men många får i dag anorexia till följd av de extrema utseendeideal som råder i dagens samhälle.

Trådsmala modeller, skådespelerskor och andra kändisar som ideligen syns i media, är förebilder för många unga som känner sig otillräckliga. De faller för idealet och börjar banta för att snart inte äta alls. De svälter helt enkelt sig själva.

Sjukdomen sitter i hjärnan och kan jämföras med en häxa som ger dig dåligt samvete så fort du äter och säger att du är ful och äcklig. Häxan måste utrotas för att man ska bli fri från sjuksomen. De flesta som tar sig ur sin anorexi, kan leva ett normalt liv, men kommer alltid att ha en särskild relation till mat och behöva kämpa emot sina tankar.

Har man anorexia, har man även ofta en falsk självbild. Man kan se sig i spegeln med utstickande ben och insjunkna kinder och se en tjock person.


Här är en lista över symptom som sjukdomen bär med sig:

* Mensen upphör
* Immunförsvaret sänks
* Man får tyngre andning
* Pulsen sänks
* Man blir lätt yr
* Man drabbas lätt av diarré och förstoppning
* Man får humörsvängningar
* Huden blir torr
* Man får ökad kroppsbehåring
* Kroppstemperaturen sänks
* Man får svårt att sova
* Man är ständigt trött
* Huden kan få eksem
* Andedräkten blir dålig
* Tänder och naglar blir sköra
* Håret blir tunnt och livlöst och tappas i många fall
* Man kan få dimsyn

Detta är en hemsk sjukdom som jag inte önskar min värsta fiende. Är du själv drabbad, eller känner du någon som är drabbad - våga sök hjälp. Det finns ett telefonnummer som man kan ringa för att få stöd och vägledning. Numret är: 021 - 14 22 95.

Kommentarer
Postat av: Michelle

jaa han e faktiskt mycket duktig i duschen! =) O det e jag glad för!

Gud vilken intressant blogg! =) Verkligen!

Kram

2008-10-27 @ 20:20:25
URL: http://michilullan.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hej.

Jag tänkte bara informera om att det just nu pågår en tävling på min blogg om två presentkort på MQ ala 500kr. Det är alltid kul med nya deltagare.



Hoppas du är med och tävlar

Kramar Camilla (myrrah)



Du hittar tävlingen här:

http://myrrahs.se/2008/october/tavling-2.aspx#Comment

2008-10-27 @ 22:01:59
URL: http://myrrahs.se
Postat av: Cornelia

Jag har haft ätstörningar i 7 år nu. Har kommit en bra bit på vägen, men det är mycket kvar. Fruktansvärd sjukdom!



2008-10-28 @ 11:47:40
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Emily

De som har anorexia hotas att drabbas av hjärtinfarkt. Det är det som många dör av...vissa som klarar det måste få hjälp när de skaffar barn...tråkigt när tjejer drabbas av sådant..

2008-10-28 @ 20:19:05
URL: http://emiii.blogg.se/
Postat av: Linda

Blev gråtfärdig då jag såg bilden.

Har anorexia och har haft det i mer än 8 år.

Varit nära döden, då jag såg ut som henne på bilden.

Men nu är jag en bra bit på vägen mot de friska.

2008-11-06 @ 21:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback