Kolhydrater


Bildkälla: http://www.goodness.co.uk/images/pasta.jpg



Vad är kolhydrater och vilken är skillnaden mellan de snabba och långsamma kolhydraterna? Vad gör de för nytta och varför behöver vi dem? Detta kommer jag att skriva om nu.


En kolhydrat är ett samlingsnamn för sockerarter (sk. sackarider) och kedjor av dessa. Kroppen förbränner kolhydrater lättare än vad den förbränner fett eftersom det går åt mindre syre än vid fettförbränning. Dock tänker jag inte redovisa ur kemisk synvinkel, utan ur ett vardagligt perspektiv.

Kolhydrater finns i många livsmedel som de flesta får i sig dagligen och är en en viktig energikälla för oss människor. Livsmedel extra rika på kolhydrater är exempelvis bröd, potatis, ris, pasta, frukt och flingor.

Huruvida en kolhydrat är snabb eller långsam, beror på hur snabbt de bryts ner i matspjälkningen. Snabba kolhydrater bryts således ner snabbt och långsamma mer långsamt.  En snabb kolhydrat ger snabb energi och en långam genererar en långsammare energikick, men en mer långvarig sådan.

Ett exempel är att om du äter en snickers, kommer du snabbt få mycket energi och kunna vara fysiskt aktiv, men energin kommer börja sina väldigt snart. Om du däremot laddar inför en aktivitet med en grov smörgås med hög fiberhalt, kommer du inte få den där direkta energikicken, utan den kommer sakta men säkert och varar länge.

Snabba kolhydrater finns i: Vitt bröd, vit pasta, vitt ris, potatis i olika former, frukt. kakor/godis/snacks, söta drycker m.m.

Långsamma kolhydrater finns i: Grovt bröd. fullkornspasta, råris/fullkornsris, kall kokt potatis m.m.

Alltså. De långsamma kolhydraterna är att föredra då de ger en längre mättnadskänsla och längre energiperiod. De långsamma kan vara bra om man snabbt behöver energi till en kortvarig aktivitet.

Jag anser att man gott kan kombinera snabba och långsamma kolhydrater. Till frukost kan du tillexempel äta en fiberberikad havregrynsgröt (=långsamma kolhydrater) och toppa denna med en klick frisk och söt äppelmos. Voilà - en bra start på dagen!

Kommentarer
Postat av: S O L I N

Sv Hehe visst är den, älskar färgen! Godmorgon :)

2008-10-27 @ 14:06:33
URL: http://ssolin.blogg.se/
Postat av: S O L I N

..Menar Godeftermiddag! Jag som vaknat sent alltså :) haha

2008-10-27 @ 14:28:10
URL: http://ssolin.blogg.se/
Postat av: Kattis

Kolhydrater är en ganska oviktig energikälla. Det finns ingenting i kroppen som behöver kolhydrater för att fungera.

E liten del av hjärnan behöver glukos, vilket kolhydrater kan omvandlas till. Men även protein kan omvandlas till glukos och därför är kolhydrater ingen viktig energikälla.

2008-10-27 @ 17:19:43
URL: http://ernies.blogg.se/
Postat av: Kostrådgivaren

Kattis: Det är din åsikt. Jag skriver inte den här bloggen ur ett "extremfysiologiskt" överlevnadsperspektiv utan vill att den ska vara enkel att förstå och att läsare ska känna igen sig.



Det är väldigt få människor som inte äter kolhydrater över huvud taget, för att de resonerar som du.



Åsikter om kost kommer alltid att skilja sig mellan människor, så är det bara.

2008-10-27 @ 17:26:51
URL: http://kostradgivaren.blogg.se/
Postat av: Kattis

Jag förstår att du vill skriva det på ett enkelt sätt, men det jag reagerar på är att du kallar kolhydrater en VIKTIG energikälla.. Det är det inte.

Vidare har jag reagerat på att du verkar förakta fett. Fett är en viktig energikälla, däremot.

Vet inte om du gör rätt i att kalla dig kostrådgivare när du absolut inte verkar ha någon insyn i modern forskning.

Jag vet att forskning hela tiden förändras, men jag vet också att kolhydrater är ett nytt påfund jämfört med animaliskt fett.. Och då kan man ju lägga ihop ett och ett.



Det är väldigt många som äter enligt LCHF, dvs de skär ner på kolhydraterna DRASTISKT. För att de resonerar som jag. Det är inget jag kommit på själv precis..

2008-10-31 @ 21:07:18
URL: http://ernies.blogg.se/
Postat av: Kostrådgivaren

Jag föraktar verkligen inte fett - tvärtom. Har ett inlägg sparat i utkast där jag beskriver de olika fetterna och varför dessa är viktiga.



Att vara kostrådgivare är inte heller detsamma som att vara dietist vill jag tillägga. Dietist läser man på högskola 3-4 år. Kostrådgivarutbildningar är oftast bara mellan två och tio dagar.



Jag rådger om kost, därav mitt alias, men jag är ingen dietist.

2008-10-31 @ 21:16:22
URL: http://kostradgivaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback