Ett klargörande

Jag är inte dietist. Alltså, jag har inte gått 3-4 år på högskola.  Är man utbildad kostrådgivare, har man kanske gått mellan 2-14 dagars utbildning, vilket inte går att jämföra. Är man bara självlärd, är det dessutom ännu mindre jämförbart. Vad man än är, kommer det alltid att finnas olika spekulationer och åsikter angående kost och matens inverkan på människor.

Jag arbetar inte med kostrådgivning, men är sedan länge väldigt intresserad av ämnet, har läst på mycket, och bloggar om det för att jag tycker att det är roligt och givande. För att jag vet att det finns många som är intresserade av att lära sig mer om kost/hälsa, men som kanske inte orkar ta sig an facklitteratur och liknande. Därför tänkte jag att en blogg om ämnet, skriven av en helt vanlig engagerad person, kanske är mer lätsmält och roligare att läsa.

Det finns alltid olika versioner av sanningen. Den ena säger si, den andra säger så. Bägge sidor kommer alltid att ha sina anhängare tills det ena är bevisat och allmänt känt.

I dag ligger det många lösa frågor i luften angående hur det ligger till med exempelvis kolesterol, fetter, kolhydrater m.m. En forskning säger en sak och en annan forskning menar motsatsen. Hur ska man kunna veta?

Alltså garderar jag mig lite här. Ni som läser denan blogg får gärna ha andra åsikter och ni som är tveksamma behöver inte ens tro på det som skrivs här. Läs på om ämnet själva och bilda er en egen uppfattning.  Jag skriver om kost från det utgångsläget att jag själv är öppen för nya förklaringar. Men den fakta som jag skriver här, har jag tagit till mig via seriösa källor och inte hört via omvägar. Jag är alltså, trots att jag inte skriver ut alla olika existerande förklaringar till olika fenomen, inte emot de förklaringar som jag inte väljer att skriva om. Om ni förstår?

Så denna blogg är inget facit i "kostvetenskap", utan enkel och lätthanterlig fakta som är välkänd, om än kritiserad från vissa forskare m.fl.

Läs, ta in, ifrågasätt, forska gärna själva i böcker och på nätet om ni är intresserade av mer ingående fakta. Men ser ni er omkring tillräckligt, kommer ni snart att bli varse hur många olika versioner det finns av varje ämne. Man måste alltid som läsare vara väldigt kritisk och tro på det som låter mest logiskt för en själv.

Kommentarer
Postat av: sofia

Kul att du är öppen för nya förklaringar!

2008-11-02 @ 11:34:23
URL: http://vintagerocknroll.blogg.se/
Postat av: cattis

cool blogg!

2008-11-02 @ 17:32:45
URL: http://hejcattis.blogg.se/
Postat av: Malva

Jag började läsa lite här och fastnade direkt för din väldigt intressanta blogg!

2008-11-02 @ 20:31:23
URL: http://giploss.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Riktigt bra blogg måste jag säga! Jag är precis som dig självlärd, läser allt jag kommer över och spetsar öronen så fort jag hör något intressant nämnas. Nu har jag visserligen börjat plugga nutrition men mycket när det gäller kost är ju ingen vetenskap, det kommer nya rön hela tiden. Man måste kunna sålla själv och kunna avgöra vad som verkar viktigt. Tycker du lyckas utmärkt med det i din blogg och jag kommer definitivt fortsätta läsa!

2008-11-05 @ 13:53:50
URL: http://www.metrobloggen.se/loviissa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback