Sant eller falskt

Påstående: Man blir tjock av potatis.




Potatis är faktiskt ett bra baslivsmedel som inte bara ger oss mättnadskänsla, utan även vitaminer och mineraler. Enligt GI -tabellen har potatisen dock lite högre värde än exempelvis pasta, men för att potstis ska höja blodsockret till alltför höga nivåer krävs det att du äter extrema mängder.

Man bör äta potatis så ren och fri från tillsatser som möjligt, alltså hellre kokt potatis än pommes frites. För att ta till vara på vitaminerna ska potatisen kokas så kort tid som möjligt. (Detta gäller f.ö. alla grönsaker som kokas) Vill man inte äta potatis för att undvika de snabba kolhydraterna, kan man koka och kyla ner den för att använda kall i sallader o.s.v. Kall kokt potatis innebär nämligen, som jag tidigare nämnt i bloggen, långsamma kolhydrater.

Kommentarer
Postat av: sofia

Oavsett hur snabba eller långsamma kolhydrater är så kommer de ju ändå spjälkas till glukos, höja blodsockret och tvinga kroppen att utsöndra insulin.

Insulinet sänker blodsockret genom att sprida ut glukosen till cellerna, och insulinet är också fettinlagrande. Med insulin i blodet kan inte kroppen förbränna fett, och utan insulin är det i princip omöjligt att lagra in fett.



Därför håller jag inte med dig om att påståendet är falskt, även om jag tror att en frisk person kan äta mer än någon som redan har metabolt syndrom.

2008-11-02 @ 01:49:57
URL: http://vintagerocknroll.blogg.se/
Postat av: Kostrådgivaren

Sofia: Ja, det har du rätt i, men man kan faktiskt bli tjock av allt om man äter för mycket. Potatis har länge haft ett rykte om sig att vara extremt farligt för de som inte vill gå upp i vikt, när pasta och ris egentligen inte är bättre. Så det bör avdramatiseras att potatis är så farligt som det sägs. Det är ett "flummigt påstående" som har ett enkelt svar. Allt beroende på hur man resonerar såklart, men om man resonerar som så att "man blir tjock av potatis", kan man lika gärna säga att "man blir tjock av allt". Men jag förstår vad du menar och det med insulin stämmer.

2008-11-02 @ 02:03:57
URL: http://kostradgivaren.blogg.se/
Postat av: sofia

Pasta och ris är inte bättre, om man måste välja är nog potatis bättre då det är naturligare.

Och jag håller inte riktigt med om att man blir tjock av allt, läs gärna denna tråden



http://magicbus.myfreeforum.org/ftopic846-0-asc-100.php



Den handlar om Jeff, en snubbe som överåt 48659 kalorier under en månad - om man räknar ett kilo rent fett som 7000 kcal så borde kan gått upp ca 7 kg. Han behöll sin vikt (och tränade ingenting).

2008-11-02 @ 02:22:19
URL: http://vintagerocknroll.blogg.se/
Postat av: sofia

Ang kommentaren i min blogg:

Jag är inte heller utbildad dietist (än) men jag är, precis som du, väldigt intresserad av ämnet och läser mycket.

Fram tills för ungefär 7 månader sen hade jag nog ungefär trodde jag likadant som du. Jag tuggade mitt fullkorn och stekte i olivolja och trodde jag var nyttig. Sen började jag intressera mig mer, satte mig in i ämnet, och upptäckte vilken stor lögn allting egentligen är. Kostråden styrs av livsmedelsproducenterna som bara är intresserade av att tjäna pengar, inte vad som är bra för oss.



Nu vill jag öppna andras ögon.

2008-11-02 @ 02:32:52
URL: http://vintagerocknroll.blogg.se/
Postat av: sofia

hade -> trodde

2008-11-02 @ 02:33:37
URL: http://vintagerocknroll.blogg.se/
Postat av: sofia

Glömde en grej. Det var inte dig jag syftade på i inlägget när jag skrev att jag störde mig på diverse dietister, utan Eva K som stängde av sina kommentarer för att hennes råd blev hårt kritiserade från många håll. Svagt.



(sorry för att det blev så många kommentarer på raken nu)

2008-11-02 @ 02:51:39
URL: http://vintagerocknroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback