Självkänsla

Det är inte bara kroppen och vår fysik som ska ska må bra för att vi ska känna välmående. Minst lika viktigt är den psykiska hälsan. Att vi trivs och mår bra i oss själva. Därför kommer jag att skriva lite om självkänslan i detta inlägg.

Många blandar ihop självkänsla med självförtroende, trots att dessa begrepp har två helt skilda betydelser.

Självförtroende: Tron på sig själv och att man kan prestera, klara av saker och göra bra i från sig.


Självkänsla:
"Självkänsla = medvetenhet om den egna personlighetens värde det vill säga mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag." - Citerat från min guru i självkänsla och personlig utveckling Mia Törnblom

Mia Törnblom är en verklig förebild. Hon har själv rest sig från att ha varit tung narkoman, till att bli en respekterad och känd föreläsare och coach i personlig utveckling och självkänsla. Hon har skrivit flera böcker och jag har läst samtliga. I hennes två böcker "Självkänsla nu!"  och "Mera Självkänsla!" kan man lära sig att själv bygga upp sin egen självkänsla, efter Mias metoder.

Senast läste jag Mias självbiografi "Så dumt" där man får följa henne genom hennes tid som narkoman, hennes kamp mot drogerna och hennes väg tillbaka till livet.  En väldigt gripande bok.

 


En god självkänsla gör att man känner sig tillfreds med sig själv och accepterar den man är. Man inser att man är tillräcklig och en god människa, utan att behöva bevisa detta för omvärlden eller sig själv med fysiska handlingar och prestationer. Man vet att man duger precis som man är. Härligt va?

Att ha en god självkänsla kan råda bot på onödiga komplex och göra människor mindre känsliga för dagens osunda skönhetsideal. Har man trygghetheten i sig själv att man duger och är bra oavsett hur man ser ut, hamnar man inte lika lätt som slav under idealen. Mia Törnblom kallar glatt sina bilringar för volanger. Detta trots att hon tidigare  haft stora komplex för sin kropp. Bara en sån sak.

Med en god självkänsla är ingenting omöjligt!

Kommentarer
Postat av: Emilia

Hej Kostrådgivaren och alla andra! Jag har läst Mias första bok och den hjälpte mig att skilja på de två viktiga begreppen. Självkänsla - att känna sig själv och validera sig själv är viktigt, men inte alltid så lätt. Där har Mia redskapen. Var däremot inte så förtjust i den andra boken, det blev lite kaka på kaka. Jag tror inte ens jag läste ut den.



Kram

Emilia

2008-11-05 @ 16:53:32
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: Josef

Mia Törnblom, nej tack. Nej men ärligt, hennes överdrivna positivism ger mig lite gåshud...

2008-11-05 @ 18:43:15
URL: http://www.festguiden.se
Postat av: Emilia

För mig handlade det inte om henne som person utan hennes idéer om hur man kan bygga en självkänsla, även om man är på minussidan. Sedan känner jag inte henne personligen, har bara varit på en föreläsning med henne.



Emilia

2008-11-05 @ 19:38:30
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: Lena E.

Hej rådgivaren. Ja det är ju inte en hälsans bibel du skriver. Alla olika teorier och spekulationer runt vår fysiska och psykiska hälsa får ju tas en en smula salt och en stor gnutta sunt förnuft. Och även en bibel kan ju tolkas på många olika sätt. Fortsätt absolut med din intressanta och uppfriskande blogg. Det finns många som har mycket att lära. Och de som är fullärda är ju bara att gratulera!

2008-11-05 @ 20:06:59
Postat av: Linda

Jag tror mig ha hyfsad självkänsla, men som hos alla sviktar den emellanåt. Har faktiskt aldrig kommit mig för att läsa Mia ("Självkänsla nu" verkar suverän), men det vore spännande, ALLA lovordar ju henne.

2008-11-05 @ 21:38:46
URL: http://songbirdie.blogg.se/
Postat av: Patrik

Jag som börjat träna nu (igen), vad har du för speciella mattips till mig som ska gå upp i vikt. Är det kyckling som gäller eller ska jag variera mellan andra också? Lite tips skulle vara bra.. =)

2008-11-05 @ 22:36:47
URL: http://whitey.blogg.se/
Postat av: Anna Ståhl

Hälsoblogg; härligt, härligt, härligt! Hit kommer jag tillbaka! :)

2008-11-05 @ 23:44:55
Postat av: caroline

kul att du tar upp just detta ämne, för jag tror att det är detta som många saknar och det är därför vi börjar med alla dumheter. själv håller jag ju på att försöka stärka min självkänsla för jag vet att det är den som är boven i dramat.

p.s. hoppas du förstår att jag inte skrev de där kommentarerna för att vara snäll utan för att jag verkligen tycker att din blogg är bra. =)

2008-11-06 @ 08:37:35
URL: http://winneroth.blogg.se/
Postat av: Emilia

Hej tjejen och resten av läsarna till den nyttiga blogg! Ja, du ser, vi har liknande erfarenheter av boken. Kom på att eftersom jag fick en sådan AHA-upplevelse av den första boken så kan det vara orsaken till att jag hade höga förväntningar på den andra, och då föll det. Tack för ditt inlägg på min blogg, ni andra är också välkomna!



Emilia

2008-11-06 @ 09:11:30
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: The Reverend

Tror inte Mia Törnblom är den första eller sista ex-knarkaren som kommer med upplysningsidéer om hur man ska må bra. Jag måste bara fråga? Hur kan man generalisera lycka och självkänsla och sånt? Hur kan man säga att NI kommer bra om NI gör så här? Förstår du? Tycker det är lite sorgligt att människor inte i dagens läge får följa sitt hjärta utan i stället ska följa strömmen. Är det så hälsosamt?

2008-11-06 @ 10:26:47
URL: http://bhp.blogg.se/
Postat av: Anna

Du har inte hennes bok som är som en dagbok där man själv kan fylla i saker?

2008-11-06 @ 14:23:42
URL: http://annoula.blogg.se/
Postat av: Camilla

Mia Törnblom har hjälpt mig mycket. Stor förebild, helt klart. De som inte kan ta emot vad hon har att ge, (får skylla sig själv)

2008-11-08 @ 21:17:09
URL: http://xccc.blogg.se/
Postat av: Hanna

Dessa böcker borde jag läsa just nu, har ingen självkänsla just nu. SUCK.

2008-11-10 @ 17:05:27
URL: http://hannasodergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback