Bluffmaten

Tack för att ni delar med er av era kurerings-tips! Känns rätt okej just nu. Lite matt bara. Vi får se hur natten blir.

Tänkte att jag åter igen skulle tipsa er om en artikel på aftonbladet som är intressant. Den handlar om "bluffmaten", d.v.s. livsmedel som innehåller massa konstiga ämnen och tillsatser som många inte känner till. Att livsmedel som vi tror innehåller fem ingredienser, egentligen innehåller 15. Inget nytt för mig, men det är ändå intressant läsing och bra att det lyfts fram i media hur det faktiskt ligger till.

Jag tycker att det är synd att det ska vara på detta viset, med så mycket konstgjorda tillsatser i allting, men så är det tyvärr och det finns knappt livsmedel att köpa längre som inte innehåller e-ämnen, färgämnen, konserveringsmedel etc..

Som konsumenter kan vi se över innehållsförteckningarna och ifrågasätta. Vi har själva makten över vad vi stoppar i oss.

Vad har ni för tankar kring tillsatser i livsmedel? Tänker ni mycket på det?



Kommentarer
Postat av: angelica

Intresant!.

Var på en föreläsning förra veckan,

Han prata bl.a om tillsattser osv. ganska läskigt igentligen var vi sätter i oss!



Härlig blogg för övrigt.

2008-11-12 @ 08:26:05
URL: http://notbroken.webblogg.se/
Postat av: Emilia

Hej! Jo, det är klart man tänker på vad som egentligen döljer sig bakom fasaden. När jag lagar mat från grunden märker jag en stor skillnad i jämförelse med färdig mat. Men det är svårt, ibland är jag lite lat. Men en sak som jag aldrig mer kommer att köpa är Felix fullkornspajer - det var så äckligt. Däremot att göra en egen härlig paj, det kan jag tänka mig. Jag tror att en marknadsföringsidé är att på förpackningar ha stor text vad det gäller innehållet, men då förutsätts det att produkten innehåller "bra" saker. Idag är folk så pass medvetna att jag tror det skulle uppskattas med extra stor text!



Det var lite tankar från mig!

Emilia

2008-11-12 @ 11:00:43
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: Johanna

skön blogg. Intressant diskussion, antar att det är väldigt mkt som man inte vet... Trevligt med diskussioner och inlägg som skiljer sig lite ur mängden. =)

2008-11-12 @ 15:48:07
URL: http://jsan8.blogspot.com
Postat av: Lisa

grymt bra artikel.jag tycker att det är helt sjukt! men vad ska man välja? krav och ekologisk?

2008-11-17 @ 21:51:08
URL: http://calidora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback