Bulimi


Bildkälla: http://www.resume.se/_internal/cimg!0/l6jo34dhaupicqq1810y0ith3vnkr8l.gif


För några dagar sedan skrev jag om Anorexia nervosa och i detta inlägg ska jag skriva lite om en annan slags ätstörning vid namn Bulimi.

Bulimi är en sorts ätstörning, där man i till skillnad mot anorexi hetsäter stora mängder mat/godis för att sedan kräkas upp det igen. I vissa fall används även laxermedel. Denna sjukdom är liksom alla ätstöringar vanligast bland kvinnor. De flesta som drabbas gör det i slutet av tonåren.

Orsakerna till varför man drabbas är ofta en kombination av olika faktorer, såsom dagens extrema skönhetsideal, felaktig självbild, dålig självkänsla, traumatiska barndomsupplevelser m.m. Man äter oftast för att förtränga andra jobbiga känslor, men när man ätit väller det dåliga samvetet och skammen över och man spyr upp allt igen. Bulimi startar ofta med att man börjar banta och det finns de som drabbas av både bulimi och anorexia.

Om bulimin inte behandlas kan de åsaka stor skada på kroppen. Som tur är blir de flesta som får behandling friska.

Här är symptomen för bulimi:

Man...

- hetsäter stora mängder
- spyr upp mat och/eller gör sig av med den m.h.a. laxeringsmedel
- har problem med mage och tarmar
- blir trött och matt
- får oregelbunden mens eller så upphör den helt
- blir deprimerad och får ångest
- isolerar sig
- får humörsvängningar



Den vård man kan få för sin bulimi är främst behandling med psykoterapi. I vissa fall skrivs även antidepressiv medicin ut.

Har du själv en ätstörning, eller är du orolig för
någon i din närhet? Tveka inte att ta emot hjälp.



Här är ett telefonnummer dit man kan ringa
och få stöd och vägledning:
021 - 14 22 95.

Kommentarer
Postat av: Lena E.

Du har helt rätt. Det går att bli frisk men det är en lång och hård resa dit.Har arbetat med ätstörningspatienter i många år. De behöver allt stöd de kan få. Kan dina hälsoråd hjälpa några till ett beslut att söka hjälp så är du guld värd. MVH. L.

2008-10-31 @ 22:18:07
Postat av: Pernilla

Vilken bra blogg. Du skriver bra och sakligt och jag tror att de är viktigt att de finns en blogg som din.

Jag ska rekomendera den till min mamma som jobbar på ungdomsgår och så får hon berätta om den för ungdommarna där.



MVH Pernilla

2008-10-31 @ 22:43:26
URL: http://bimmlas.blogg.se/
Postat av: Kicki

Hej!!

Jättebra blogg MEN ett problem som inte alltid tas upp e jojo bantning d e ju oxxå ett stort problem för många å för mig som pendlar mellan 78-106 kg..det frestar ju oxxå på kroppen otroligt mycket..har hållt på med d sen 6 i skolan å nu e jag 43. Lyckades gå ner 15,5 kg och har nu gått upp 6 av dessa pga tråkigheter som händer så äter jag i mängder å d e inget jag kan styra över..finns olika typer av missbruk men mat kan man inte hålla sig ifrån...ett jätteproblem för mig å många andra..hoppas du tar upp d oxxå även om d inte går att avhjälpa på en blogg...

2008-11-04 @ 18:48:40
URL: http://wwwgammtackan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback