Om kosttillskott

Det finns många åsikter om huruvida man bör tillsätta vitaminer, fetter och andra ämnen i sin kost via tabletter eller inte. En del menar att man ska äta allsidigt i stället. Detta är självklart optimalt. Men handen på hjärtat - hur många gör det? Jag anser att det är väldigt bra att kunna ha möjlighet att ta t.ex. vitamintillskott om man vet med sig att man inte äter tillräckligt med frukt och grönt. Många kvinnor har järnbrist och järn finns inte i överdrivet många livsmedel. Därför är det toppen att man kan slippa järnbristen och dess medföljande symptom som trötthet m.fl. via en liten tablett.

Jag förespråkar inte att man ska byta ut livsmedel till tabletter, absolut inte. Att ersätta något ämne helt och hållet är aldrig bra, men om det finns det viktiga ämnen som man i sin kost inte får i sig tillräckligt av, finns det ingenting negativt med att ta till tabletter. Tvärtom.

Omega-3-fetter är ett exempel på livsnödvändiga ämnen. (Varför kommer jag att gå in mer specifikt på i ett separat inlägg) Att genom en kapsel dagligen kunna få i sig detta i stället för att pina i sig fisk om man nu inte gillar det, är ju fantastiskt. Dock finns ju omega-3-fetter i annat än fisk, bl.a. avocado och nötter. Det viktigaste är att man hittar de råvaror/livsmedel och den livsstil som passar just dig bra.


Bildkälla: http://www.lifeportalen.se/uploads/pictures/292/7d2839a517302c847649b74a94f46163.jpeg

Kommentarer
Postat av: Sara

Just precis. Har funderat kring det där. Jag gillar inte fisk, iaf ingen som jag smakat hittills. Äter fisk ca 1 gång om året. Så antagligen har jag inte fått i mig tillräckligt med omega-3, för jag gillar heller inte advocado, haha. Lite kräsen...

Men då är frågan, vilken av alla dessa märken och burkar ska man gå efter? Ska jag satsa på bara Omega-3 eller en som har massa vitaminer och mineraler+ omega-3, så jag får i mig lite extra för jag får säkert inte i mig tillräckligt där heller... Det finns för mycket val i våra dagar! jag blir alldeles snurrig. Och i slutändan så köper jag inget av dem, för jag har ingen aning om vad som är bäst...suck

2008-10-26 @ 22:40:37
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: leopardia

jag såg en 'dokumentär' på tv förut om en kvinna som hävdade att hon botat sin manodepressivitet med omega3, det var rätt intressant... lika så en annan dokumentär om hur de testat omega3 på skolbarn i england, eller ja, skolbarn med inlärningssvårigheter och överaktiva barn och fått resultat... men ja, som alltid får man ju ta allt med en nypa salt, men intressant är det..

2008-11-06 @ 00:39:22
URL: http://leopardia.webblogg.se/
Postat av: Brajta

Järn finns i en rad olika livsmedel som broccoli, spenat, grönkål, leverpastej, blodpuding och många fler... konstgjorda mineraler och vitaminer fungerar inte alltid på samma sätt. A vitamin finns i många tillskott och kan vara farligt att få i sig för mycket av. fettlösliga vitaminer kan nämligen inte kroppen göra sig av med om det skulle bli för mycket. Det bästa är alltid att äta varierad ekologisk kost med mycket grönsaker och frukt.

2008-11-07 @ 13:52:46
URL: http://brajta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback