Hej igen!

Hade p.g.a. vissa omstädigheter förra veckan väldigt mycket tid att blogga, medan jag nu har fullt upp igen vid sidan av bloggen. Så att ni vet det. Inlägg kommer när jag får tid över!

Var dock lite tveksam ett tag, när jag insåg att vad jag än skriver om i kostväg, så finns det alltid andra teorier. Jag har inte lust att skriva om alla 1000 olika teorier om en sak, bara för att slippa bli kritiserad och tillsagd att det jag skriver är fel, bara för att någon tror något annat.

Ett lysande exempel är kolesterol. Detta är ett ämne som är allmänt känt att vara skadligt för kroppen då det kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar etc. Likväl finns det teorier om att kolesterol inte är farligt över huvud taget. Ni förstår va?

Vad jag än skriver, har jag som min sambo så klokt säger, alltid röven där bak.

Därför vill jag att om ni har negativa åsikter eller en annan tro angående det som jag skriver i denna blogg, att ni mailar mig era synpunkter i stället för att skriva t.ex. "Så är det inte alls, det är bara en myt, bla bla bla". Jag respekterar era åsikter, fullt ut, men jag tappar lust och motivation att ägna tid och energi åt att skriva om viktiga ämnen i bloggen, om jag får kritik för minsta lilla som någon inte håller med om och måste ägna lika mycket tid åt att försvara mina inlägg.

Dessutom vill jag påpeka att när jag skriver om exempelvis en särskild frukt eller grönsak. Då skriver jag sammanfattningsvis om denna, inte allt som finns dokumenterat  i faktaväg. Vem skulle orka läsa det liksom? Så kommentarer som "Ja, men den frukten är inte bra för att bla bla bla" är inte önskvärda. Skriv hellre ett mail om ni önskar att jag ska ta upp någonting mer i bloggen.

Sedan är det, som jag har skrivit förr, läsarens eget ansvar att vara kritisk. Det är jag själv när jag läser texter. Jag ifrågasätter och om jag undrar om något verkligen stämmer, ja, då söker jag svar på min fråga i böcker, på nätet, i uppslagsverk o.s.v... Jag driver denna blogg utan några förtjänster, helt ideellt. Då vill man åtminstone ha lite positiv respons och inte massa nedvärderande kommentarer.

Om man nu vet allting så väl själv, då behöver man ju inte besöka min blogg heller. Eller hur?

Jag skriver om ämnen som är baserade på allmän fakta som jag själv tror på, trots att jag vet om att det finns andra teorier om ämnet. Jag är öppen för andra teorier, men kan inte skriva om alla. Då jag själv tror på det som jag skriver om, kan jag svara på frågor om detta, men att börja svara på frågor om, för mig nya teorier som inte är bevisade eller allmänt kända, är omöjligt.

Skriv gära era åsikter kring detta inlägg. Vill som sagt inte  känna mig rädd för att jag efter varje postat inlägg måste sitta och försvara allt som jag skriver om, när varken den tid eller ork för detta finns.

Så ännu en gång, har ni negativ kritik eller inte håller med om det som står i bloggen - maila mig.

Kommentarer
Postat av: Emilia

Hej kostrådgivaren! Jag ville bara skriva att du verkar ha en väldigt intressant blogg. Jag är själv diplomerad kostrådgivare (svenska kostskolan 2006) och har saknat en sådan här blogg. Jag har läst litegrann och det verkar som du har intressanta infallsvinklar och fakta. Jag kommer gärna hit igen!



KRAM

Emilia

2008-11-04 @ 18:48:55
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: Emilia

Jo, jag ser vad du läser! Det kommer alltid vara människor som tycker si eller så om kost. Jag har en person i min närhet som tycker att man enbart kan gå ner i vikt genom kosten. Och jag vågar knappt säga något om motionen...det är väldigt viktigt att träna också. Göra saker som man mår bra av. Jag tycker att du ska fortsätta som du har gjort. Ifall någon är sugen att diskutera så kan de göra det sinsemellan.



Kram

Emilia



Ps. Tack för att du tittade in på min blogg!

2008-11-04 @ 19:10:03
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: Emilia

BTW, synd att du inte bor i Sthlm, det är hälsomässa nu i helgen, jag ska gå, hade varit kul med sällskap!



Emilia

2008-11-04 @ 19:16:46
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: N I C O L E

Fin blogg du har den är jätte söt , om du har tid så kika hjärna runt på min blogg och kommentera , har inte så fin design men det fixar jag sen .



KRAMAR NICOLE!

2008-11-04 @ 20:38:29
URL: http://enligtnicole.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Gillar verkligen din blogg! ♥♥

2008-11-04 @ 21:04:24
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Tezzan

Du kan ju alltid ställa in att du vill förhandsgranska kommentarer innan dom publiceras. Då kan du stryka elaka kommentarer, men annars får du nog tänka att det är fritt för folk att tycka som dom vill. Det är väl egentligen bra för dina läsare att få se att det finns olika teorier. Sen ska man ju inte behöva bli påhoppad som bloggare, det är en annan sak. Ger man ris får man också ge ros, eller hur? Jag tycker iaf att din blogg är intressant och givande! Ett annat alternativ är också att inte ta emot kommentarer alls - det går att ställa in så. Jag har sett att du fått en del kommentarer som även jag reagerat på men oftast vill nog folk väl. När jag exempelvis skrev om korsreagens på ditt inlägg om äpplen så var det bara för att vara hjälpsam, inget illa ment. Jag vet att man inte kan skriva helt uttömmande, då blir det ju en tråkig doktorsavhandling ;)

2008-11-04 @ 22:25:08
URL: http://herbatezzan.blogg.se/
Postat av: caroline

trist att höra att folk inte redan förstått detta. Självklart kan du ju inte skriva all fakta, vem skulle vilja och orka läsa det? Jag tycker i alla fall att din blogg är super bra och självklart får man ju ta till sig infon samt skaffa sig en egen uppfattning, det finns ju s¨många delade meningar inom ämnet, det borde ju alla veta vid det här laget. Om kost var så enkelt, då skulle det ju inte finnas några problem eller?? kramkram

2008-11-05 @ 08:31:11
URL: http://winneroth.blogg.se/
Postat av: MiaP

Det är ju alldeles riktigt att kolesterol inte är farligt. Det är ju bevisat att de kvinnor som har högst kolesterol är de som lever längst eftersom kolesterol är ett kroppseget hormon. Läs Uffe Ravnskov:s bok om kolesterol så får du all forskning om kolesterol som finns publicerat.

2008-11-06 @ 00:55:57
URL: http://lchf-kost.blogspot.com/
Postat av: Dicken

Om man får mycket mothugg så KAN det ju faktiskt vara så att man har fel också. "Allmänt känt" är inte automatiskt rätt. Det finns många vardagsmyter t.ex. som egentligen är helt uppåt väggarna, men eftersom dom är "allmänt kända" så tycker folk att dom är sanna i alla fal. Ett typiskt exempel är att bada efter att man har ätit. Då får man ju kramp - det vet ju alla... '

Och tyvärr verkar det inte bättre än att dom kostråd vi fått sedan 60- 70-talet ser ut att vara grundade på myter och halvsanningar.

2008-11-06 @ 11:21:11
Postat av: Landola

Väljer du att gå ut offentligt med dina åsikter så väljer du även att hamna i diskussion. Ditt bloggande är väl ändå självmant?

2008-11-06 @ 17:38:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback